Pharma grootmachten gaan in overleg en kiezen voor een praktische oplossing
Wanneer men in het (familie)bedrijf uitelkaar gaat, is het belangrijk om goede afspraken te maken over het gebruik en de verdeling van de aanwezige Intellectual Property (IP). Dus wat gebeurt er na de breuk met de handelsnaam, het merk, de domeinnaam, de auteursrechten, het octrooi etc. Dit wordt nog wel eens vergeten en kan dan voor flinke problemen zorgen. Helemaal als de ruzie hoog oploopt en men naar de rechter stapt.
De gang naar de rechter maakt namelijk vaak veel kapot in de relatie tussen partijen onderling. Helemaal wanneer partijen familie van elkaar zijn. Bovendien is het maar de vraag of de winnende partij altijd even gelukkig is met de uitspraak van de rechter. Regelmatig blijken uitspraken moeilijk uitvoerbaar en blijft men met praktische problemen zitten.
Mediation
Er zijn daarom steeds meer bedrijven die niet meer automatisch voor de juridische weg kiezen en die het conflict anders proberen op te lossen. Ze gaan met elkaar om de tafel zitten, al dan niet met behulp van een onafhankelijke en deskundige mediator. Zo behouden de bedrijven zelf de regie in handen en kan er worden gezocht naar een oplossing die voor beide acceptabel is. Geen verliezers dus en ook beter voor de onderlinge (familie)relatie. Bovendien verloopt een mediationtraject een stuk sneller en is het aanzienlijk goedkoper dan een rechtszaak.
MERCK ./. MERCK
Recent werd ook bij een conflict over de naam tussen twee grote farmaceuten voor overleg gekozen. Het Duitse Merck KGaA en het Amerikaanse Merck & Co vermeden de gebruikelijke juridische loopgraven oorlog en gingen op zoek naar een praktische oplossing.
Het Duitse Merck richtte in 1891 namelijk het Amerikaanse Merck op, om ook in de VS voet aan de grond te krijgen. In de Eerste Wereldoorlog werd het bedrijf in de VS echter door de Amerikanen onteigend, waarna het op eigen benen verder ging als Merck en Co. Daarnaast bleef Merck KGaA in Duitsland gewoon bestaan”. Door de oorlog en onteigening werden er destijds geen afspraken gemaakt over de naam. Beide bedrijven ontwikkelde zich vervolgens sterk en kwamen elkaar steeds vaker tegen. De sterk gelijkende naam zorgde hierbij voor verwarring bij het publiek.
De oplossing
Een juridische veldslag lag ook hier op de loer maar beide bedrijven kozen er voor om met elkaar om de tafel te gaan en samen naar een praktische en wereldwijde oplossing te gaan zoeken. Merck KGaA die zichzelf overigens “the original” noemt heeft hierbij wereldwijd het recht gekregen Merck te gebruiken maar zal zich in de VS en Canada EMD noemen. Zo is de bovenstaande praktische verdeling ontstaan.
Maak dus altijd goede afspraken over het IP (merk, handelsnaam, domeinnaam, auteursrechten, octrooi etc). Zeker wanneer je na een conflict uitelkaar gaat. Mocht dit onverhoopt niet zijn gebeurt ga dan alsnog met elkaar in overleg.
Merk & Mediation is door zijn inhoudelijke IP kennis, onafhankelijke en neutrale opstelling als mediator in staat partijen die in conflict zijn naar een passende en vooral praktische oplossing te begeleiden. Hierdoor wordt het conflict opgelost, een rechtzaak voorkomen en onderlinge relaties verbetert.